Vandaag

1 februari t/m 22 augustus 2020

Was te zien

Snelle jongens: Quick Boys 100 jaar

Jubileumexpositie ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van de Katwijkse voetbalclub

Op een zondagmiddag, eind januari 1920, kwamen zeven vrienden in de leeftijd van 15 á 16 jaar bijeen in een haringloods van Rederij Kleen aan de Zuidstraat. De haringtonnen dienden als stoelen. Ze besloten daar een voetbalvereniging op te richten met de naam Quick. In het voorjaar van 1920, toen deze nieuwe voetbalclub in de competitie van de Leidsche Voetbalbond wilde gaan voetballen, werd de naam veranderd in Quick Boys.

De rest is geschiedenis en juist deze roemrijke lokale voetbalgeschiedenis van Quick Boys wordt in het jubileumjaar 2020 met een expositie in het Katwijks Museum in beeld gebracht. Met materialen zoals oude leren kiksen (voetbalschoenen) of leren knikkers met veters (voetballen), retro-shirts, filmmateriaal, foto’s, schilderijen, etc. wordt teruggegaan in de tijd.

Een voetbalgeschiedenis die begint met voetballen op een wantveld in de duinen, waarna werd geoefend op een veldje in de Koestal en ook op een weiland in Katwijk aan den Rijn aan de Noordwijkerweg, bij de voormalige Roversbrug. Weer een paar jaar later wordt een goedkoper terrein gevonden bij de Watertoren en eind jaren twintig wordt een nieuw terrein betrokken aan de Nieuwe Duinweg, mét kleedruimte. Via omzwervingen met voetbalvelden aan de Vreugdeweg (vanaf 1938) en de Piet Heinlaan (vanaf 1946) wordt in 1955 het huidige sportpark ‘Nieuw Zuid’ in gebruik genomen.

De competitie
Op dat moment zijn al vele kampioenschappen gevierd, met het eerste kampioenschap in de eerste klasse in 1930. Een jaar eerder wordt besloten om voortaan op zaterdag te gaan voetballen. Het begin van een bloeiperiode. In diezelfde periode wordt het belang van een goede jeugdafdeling onderkend. In 1933 organiseert de club als eerste in de regio een jeugdtoernooi. Maar bloeiperiode of niet: als tijdens een ledenvergadering wordt gepleit voor een wc op het voetbalterrein, wordt een beslissing hierover uitgesteld tot de volgende ledenvergadering vanwege andere geplande grote uitgaven.

Vanwege de mobilisatie in 1939 en het tekort aan spelers worden er noodcompetities gespeeld. Tijdens de oorlogsjaren wordt tot en met het seizoen 1943-1944 (!) door gevoetbald. Kort na de bevrijding, op 6 juni 1945, wordt de legendarische wedstrijd tegen een team van de Royal Air Force gespeeld. Het brengt duizenden toeschouwers op de been.

Na WOII en verder
De wederopbouwjaren staan in het teken van ingebruikname van sportpark ‘Nieuw Zuid’, veel activiteiten voor de jeugd en de start van het Paastoernooi. In 1967 wordt een nieuw clubhuis met recreatiezaal en sporthal in gebruik genomen en in de jaren ’70 worden voor het eerst reclameborden rondom het hoofdveld geplaatst.

De jaren ’80 staan voor het eerste elftal van Quick Boys sportief gezien in het teken van ‘eeuwige tweede’, maar in 1991 en 1992 kan het kampioenschap worden gevierd en in 1992 mag Quick Boys zich voor het eerst ook algeheel amateurkampioen van Nederland noemen. In 2004 werd voor de tweede maal het algeheel amateurkampioenschap behaald. Daarnaast werd in diverse amateurklassen 31 keer de kampioensbeker vastgehouden door het eerste elftal.

Boegbeeld
Quick Boys’ bekendste voetballer en naamgever van de hoofdtribune, Dirk Kuyt, speelde slechts zes wedstrijden voor Quick Boys, waarna hij zijn carrière vervolgde bij FC Utrecht, Feyenoord, Liverpool, Fenerbahce en opnieuw Feyenoord. Ook heeft hij met het Nederlands Elftal ruim honderd interlands gespeeld en vaak genoeg met het Nederlands Elftal op ‘eigen grond’. Met de nieuwbouw van een tribune met 1650 zitplaatsen, 24 kleedkamers, bestuurskamer, kantoorruimtes en sponsorhome was Quick Boys in 2007 klaar voor een nieuw tijdperk.

De promotie naar de Tweede Divisie afgelopen voorjaar vormt het laatste wapenfeit. Dat Quick Boys juist in het jubileumjaar 2020 weer op het hoogste amateurniveau acteert, vormt het zoveelste hoogtepunt in de rijke voetbalhistorie van deze club.

Wanneer

1 februari t/m 22 augustus 2020
Ma. Gesloten
Di. t/m za. 10:00 - 17:00
Zo. 12:00 - 17:00

Boek Tickets

Waar

Katwijks Museum
Voorstraat 46
2225 ER Katwijk

Deel

Katwijks Museum | monumentale rederswoning

Het Katwijks Museum

Het Katwijks Museum ligt in het centrum van Katwijk op maar 200 meter van zee. Het museum biedt een bijzondere collectie schilderijen van Nederlandse en buitenlandse schilders die gewoond en gewerkt hebben in Katwijk zoals Bernardus Johannes Blommers, Willy Sluiter, German Grobe, Morgenstjerne Munthe en Jan Toorop. Ook hangt er een schitterend werk van Jan van Goyen. Een fraaie collectie visserij-erfgoed maakt het aanbod compleet.

Geen
expositie
meer missen?

Ontvang updates in uw mailbox:

Wilt u het Katwijks Museum steunen? Doneer dan nu online!