Vandaag
open tot

20 september t/m 11 december 2022

De Vrouw: van Sluiter tot Cabellut

De rode draad van de geselecteerde kunstwerken op deze tentoonstelling is ‘de Vrouw’. Portretten, naakte vrouwen, de vrouw en haar kinderen, vrouwen die op hun man wachten en mondaine vrouwen; we komen ze hier allemaal tegen.

Verlengt tot 11 december In verband met zondagopening.

Na vijf jaar toont het Katwijks Museum opnieuw schilderijen uit een grote particuliere collectie. Voor deze unieke eenmalige tentoonstelling maakte het Katwijks Museum exclusief een keuze uit een zeer rijke kunstverzameling. Deze omvat veel meer dan kunstwerken die aansluiten bij het kunstenaarsdorp Katwijk. Naast 19de en 20ste eeuwse kunstwerken heeft het echtpaar in de afgelopen jaren ook hedendaagse kunstwerken gekocht en verzameld. Dat verzamelen begon overigens vele jaren geleden allemaal met een ingelijste reproductie van het schilderij ‘Schoenen’ van Vincent van Gogh. Hoe mooi kan het leven en het kijken naar kunst lopen.

Zo is er een schilderij te zien van Willy Sluiter die zijn dochter portretteerde in haar chique kostuum en hoed tezamen met haar hond. Zijn dochter is trouwens in 1902 in Katwijk geboren. Van kunstenaar Evert Pieters, die twee jaar later naar Katwijk kwam, tonen we een aantal doeken. Hij hield van huiselijkheid en schilderde zijn vrouw en hun kinderen in een Hollands binnenhuisje dat hij in zijn Blaricumse studio had nagebouwd.

Een prachtig vrouwenportret van Kees van Dongen behoort ook tot de schilderijen die we tonen. De als Française geklede dame is Augusta Preitinger, de vrouw en muze van de kunstenaar. De beroemde kunstenaar Isaac Israëls was ook gecharmeerd van mooie vrouwen, vooral van modinettes die hij dan ook veelvuldig portretteerde. Voor de hedendaagse portrettist Sam Drukker was Isaac Israëls zijn grote voorbeeld. Hoe mooi is het dan dat beide kunstenaars in deze tentoonstelling vertegenwoordigd zijn. Van Drukker tonen we een groot naakt voor een stoel, de achtergrond leeg gelaten zodat de geportretteerde alle aandacht krijgt.

En dan toont het Katwijks Museum voor het eerst een groot aantal schilderijen van de Spaanse kunstenares Lita Cabellut, die bij het grote publiek bekend werd als jurylid van het televisie ‘Project Rembrandt’. Het feit is echter dat ze voor dit programma al een grootheid was. Haar zeer grote doeken waarop traditionele frescotechnieken worden gecombineerd met olieverf en waarop ze handmatig craquelé heeft gemaakt, geven haar doeken een bijzondere huid. Haar grootste portret op deze tentoonstelling meet zo’n 2,5 meter.

Stuk voor stuk zijn het kunstwerken die het verzamelaarsechtpaar bij het zien ervan hebben geraakt en dat nog steeds iedere dag doen. Nu kunnen bezoekers van het Katwijks Museum in vervoering raken voor de vrouwen uit deze particuliere collectie.
Hoe mooi is dat!

20 september t/m 11 december 2022
Ma. Gesloten
Di. t/m za. 10:00 - 17:00
Zo. 12:00 - 17:00

Het Katwijks Museum ligt in het centrum van Katwijk op maar 200 meter van zee. Het museum biedt een bijzondere collectie schilderijen van Nederlandse en buitenlandse schilders die gewoond en gewerkt hebben in Katwijk zoals Bernardus Johannes Blommers, Willy Sluiter, German Grobe, Morgenstjerne Munthe en Jan Toorop. Ook hangt er een schitterend werk van Jan van Goyen. Een fraaie collectie visserij-erfgoed maakt het aanbod compleet.

expositie