vrijdag

28 mei 2019

Lezing in het Katwijks Museum door John Brosens

Het verhaal over verzetsheld Pieter Dourlein en het Englandspiel

Brosens vertelt over zijn boek ‘Sprong naar het duister’ een waargebeurd verhaal over verzetsheld Pieter Dourlein en het Englandspiel.

'Sprong naar het duister' is in feite de reconstructie in romanvorm van Pieter Dourleins belevenissen als Engelandvaarder, geheim agent en gevangene van de Britse dienst MI6.

In de nacht van 9 op 10 maart 1943 werd hij met de codenaam PAUL gedropt boven de heide van Ermelo om tot de ontdekking te komen dat de Duitsers hem stonden op te wachten. Zij wisten alles. Dit verraad van het Nederlands Verzet werd bekend als het ENGLANDSPIEL. Het kostte ruim vijftig Nederlandse geheime agenten en honderden verzetsmensen het leven.

Tijdens de speurtocht van John Brosens door archieven kwam hij over het Englandspiel veel materiaal tegen dat niet eerder beschikbaar was. En wat hij vond wijst in een volstrekt andere richting dan de heersende opvattingen over het kat- en muisspel dat gespeeld werd tussen Duitse en Britse geheime diensten. De algemene opinie is nog steeds, dat het Englandspiel te wijten was aan amateurisme en nonchalance t.a.v. geheimhouding bij de in Londen opgerichte Nederlandse diensten. En het geblunder van de Britten: zij misten de signalen dat het helemaal mis was met de berichten uit Holland die via de geheime zenders binnenkwamen.

Het kwaad blijkt veel dieper te zitten en breder geworteld te zijn dan men ooit kon vermoeden. In deze lezing doet John Brosens een en ander uit de doeken.

De toegang is € 3,50

28 mei 2019
19.00 uur

Het Katwijks Museum ligt in het centrum van Katwijk op maar 200 meter van zee. Het museum biedt een bijzondere collectie schilderijen van Nederlandse en buitenlandse schilders die gewoond en gewerkt hebben in Katwijk zoals Bernardus Johannes Blommers, Willy Sluiter, German Grobe, Morgenstjerne Munthe en Jan Toorop. Ook hangt er een schitterend werk van Jan van Goyen. Een fraaie collectie visserij-erfgoed maakt het aanbod compleet.

activiteit